Životy najmä tých mladších (stredoškolákov) sa dnes bezpochyby viažu k internetu, wi-fi, sociálnym sieťam, mobilom, nech sú kdekoľvek. Doma ich zasa čaká počítač. Každý deň. Pre stredoškolákov je však typický aj pojem maturitné skúšky a tieto by mali byť významným bodom ich pozornosti takisto. V Alžírsku však bola situácia v čase maturít trochu iná.
Alžírsko sa rozhodlo tieto dve aktivity vzájomne separovať, respektíve v čase maturitných skúšok tamojšia vláda zrušila prístup k internetu v celej krajine!
Aký to malo mať efekt a vlastne pointu?
Na stredných školách prebiehali aj iné opatrenia, napríklad nainštalovaný detektor pri vstupných dverách, ktorý kontroloval či študent „nepašuje“ do triedy elektroniku, ako napríklad smartfón alebo tablet. Na základe týchto krokov si môžeme myslieť, že išlo o bezpečnostné opatrenie, aby sa pri maturitách nepodvádzalo. Lenže prístup k internetu bol zrušený v celej zemi. Bežní, dospelí občania a alžírski aktivisti tak mali podozrenie, že týmto krokom si Alžírsko skúša možnosť cenzúry pre prípad, ak by pre tamojšiu vládu nastala nepríjemná situácia v podobe kritiky na sociálnych sieťach. No ťažko povedať, aké mala ich vláda skutočné úmysly. Lepšie povedaná, nechcem konšpirovať.
Stanovisko vlády znie, že prístup k sociálnym sieťam a internetu celkovo by mohol rázne narušiť spravodlivosť systému maturitných testov, niektorí alžírski obyvatelia a aktivisti zasa tvrdia, že išlo o test hromadnej cenzúry.
Blokovanie sa týkalo prenosných i pevných zariadení, ľudia nemali prístup ani k bežným stránkam ako Google či Wikipedia, ktoré sú vlastne dobrým ťahákom alebo pomôckou, ak sa chcete určité informácie naučiť na poslednú chvíľu. Blokovanie siete sa týkalo celej krajiny, nepomohli ani mobilní operátori. No možno stojí za zmienku fakt, že v dotyčnej krajine používa internet údajne len 45 % ľudí, čiže v podstate väčšine mohol byť tento dočasný problém ukradnutý, respektíve nehrozil vznik vzbury či chaosu, aký by mohol hroziť v krajinách, kde je surfovanie po internete populárnejšie.